Les empreses energètiques han triplicat les seves inversions en start-ups en els últims sis anys
dijous, 21 juny, 2018

El futur model energètic i l'arribada de l'era digital presenten una sèrie de reptes tecnològics que les companyies tradicionals hauran d'abordar. L'auge de la innovació oberta ha propiciat que els fons de capital de risc corporatiu de les companyies d'electricitat, petroli i gas, tripliquessin les seves inversions en els últims sis anys, com a eina per dotar-se de les tecnologies i nous models de negoci que els permetran escometre els reptes que es presentin. Aquesta és una de les principals conclusions d’Energy Trends,, un estudi elaborat per everis que examina les inversions de capital de risc corporatiu dins del sector energètic i analitza la innovació oberta com a eina per posicionar-se en el nou model energètic.

Les CleanTech, la gran aposta de les energètiques tradicionals

Per què inverteixen les empreses energètiques en aquest tipus de models? Segons exposa l'informe d’everis, aquestes operacions, lluny de respondre a una racional inversió de gestió de dossiers o a una motivació per obtenir un retorn sobre el capital, obeeixen habitualment a un intent d'aprofitar els avantatges competitius de la start-up, la seva tecnologia, el model de negoci proposat, el talent o coneixement generat i fins i tot d'integrar les seves solucions en el negoci principal.

En aquest context, les CleanTech, start-ups relacionades amb electricitat, biotecnologia, nous materials, biocombustibles, aigua i mobilitat sostenible, són les que han registrat un major creixement inversor. D'acord amb l'informe, mentre en els últims cinc anys els accionistes de vint companyies d'energia cotitzades van patir una destrucció de valor d'uns 40 bilions de dòlars, en aquest mateix període es va donar el major creixement en les CleanTech.

Concretament, la participació de les empreses d'energia sobre aquest segment ha augmentat des d'una posició gairebé residual, passant d'un 4% en 2012, fins a arribar a una quota actual significativa d'un 15% en 2016. En aquest període, les companyies d'electricitat i gas van ser les màximes inversores en start-ups de CleanTech, agrupant més d'un 82% de les inversions de capital de risc corporatiu de les companyies d'electricitat i gas. De la mateixa manera, de totes les inversions realitzades per les companyies petrolieres, un 61% van ser destinades a CleanTech.

Europa, al capdavant de la mobilitat elèctrica

Energy Trends també aprofundeix en la identificació de les tendències d'inversió en tecnologies i els models de negoci per part de les companyies d'energia. D'aquesta manera, després d'analitzar les start-ups que han rebut inversió entre 2008 i 2017, l'informe conclou que el segment que més interès genera són les empreses de nova creació del sector de l'electricitat, que van reunir un 46% de les inversions.

Dins d'aquest grup, les companyies tradicionals aposten principalment per aquelles start-ups dedicades a l'anàlisi de dades, l'energia descentralitzada, les solucions de renovables i l’emmagatzematge d'energia a gran escala i la mobilitat elèctrica. A l'hora de categoritzar aquestes àrees d'activitat a nivell geogràfic, l'estudi exposa com la major part de les start-ups invertides tenen el seu origen a Estats Units (gràcies, en gran part, a l'ecosistema de capital de risc de Sillicon Valley). Amb una excepció: la mobilitat elèctrica, on Europa lidera la inversió, situant-se pràcticament en el doble d'operacions que les que es porten a terme als EE.UU.

D'entre les principals conclusions extretes per l'informe, Ignacio Madrid, director a l'àrea d’Utilities d’everis conclou que “s'ha de comptar amb un equip capaç d'avaluar possibles inversions de forma àgil, amb una influent xarxa de contactes, tant dins com fora de l'organització”. De la mateixa forma, recomana, “la realització d'una col·laboració prèvia a la inversió, com pot ser a través d'un pilot, que permetrà valorar-la des d'una posició privilegiada i mitigar els possibles riscos”.